Tworzenie mini książek.

Wprowadzenie:

Tworzenie mini książek to fascynująca i edukacyjna aktywność dla dzieci, która pozwala im wyrazić siebie poprzez słowa i obrazy. Jest to doskonała okazja do rozwijania umiejętności pisania, czytania, rysowania, a także pracy manualnej. Dzieci mają szansę stać się autorami własnych, unikalnych historii, co może być niezwykle satysfakcjonujące i inspirujące.

Cel zajęć:

Celem zajęć jest stworzenie przez dzieci własnych mini książek, które mogą opowiadać o ich zainteresowaniach, przeżyciach lub zupełnie wymyślonych historiach. Dzieci uczą się planować treść, tworzyć ilustracje, a także składać i dekorować książeczki, rozwijając przy tym swoje zdolności kreatywne i manualne.

Grupa docelowa:

Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (4-10 lat).

Materiały potrzebne:

  • Białe kartki A4 (mogą być też kolorowe kartki dla dodatkowej zabawy).
  • Kredki, flamastry lub farby do dekoracji.
  • Nożyczki (dla młodszych dzieci zalecane są nożyczki o zaokrąglonych końcach).
  • Klej szkolny lub taśma klejąca.
  • Opcjonalnie: naklejki, brokat, kolorowe papiery do ozdabiania.

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie i inspiracja: Rozpocznij od krótkiej rozmowy na temat książek. Zapytaj dzieci, jakie książki lubią i dlaczego. Możesz również pokazać kilka przykładów mini książek, aby zainspirować dzieci.
  2. Planowanie książki: Pomóż dzieciom zdecydować, o czym będą ich książki. Może to być historia, którą chcą opowiedzieć, lub temat, którym się interesują, jak kosmos, zwierzęta itp.
  3. Tworzenie szkicu: Zachęć dzieci do stworzenia szkicu swojej historii, rozplanowania ilustracji i tekstu na poszczególnych stronach.
  4. Przygotowanie stron: Pokaż dzieciom, jak złożyć kartki, aby stworzyć książeczkę. Można to zrobić, składając kartkę na pół, a następnie jeszcze raz, tworząc małą książeczkę z kilkoma stronami.
  5. Pisanie i ilustrowanie: Dzieci mogą teraz zacząć pisać teksty i tworzyć ilustracje na stronach swoich mini książek. Dla młodszych dzieci, które mogą mieć trudności z pisaniem, dorosły może pomóc, przepisując ich opowieści.
  6. Ozdabianie: Po napisaniu historii i dorysowaniu ilustracji, dzieci mogą ozdobić swoje książki naklejkami, brokatem lub innymi dekoracjami, które mają pod ręką.
  7. Prezentacja: Na koniec zajęć każde dziecko może przedstawić swoją książkę grupie, opowiadając o swojej historii. To świetna okazja do praktykowania umiejętności prezentacji i dzielenia się swoimi pracami z innymi.

Korzyści:

  • Rozwój wyobraźni i kreatywności.
  • Ćwiczenie umiejętności pisania i ilustrowania.
  • Rozwój umiejętności manualnych poprzez cięcie, składanie i klejenie.
  • Budowanie pewności siebie poprzez dzielenie się własnymi historiami.

Wskazówki:

  • Dostosuj poziom trudności do wieku dzieci – młodsze dzieci mogą potrzebować więcej pomocy i prostszych zadań.
  • Zachęcaj dzieci do swobodnej ekspresji i nie oceniaj zbyt surowo ich prac – każda książka jest wyjątkowa!
  • Umożliwienie dzieciom wybór własnych tematów może zwiększyć ich zaangażowanie w tworzenie książki.

Może Cię również zainteresować...